25 augustus 2013

RECEPT: Ravioli met tomatensaus en gorgonzola


Toen ik drie jaar geleden net op mijzelf woonde kocht ik altijd tomatensaus uit pak. Ik vond het lekker makkelijk, niet heel erg duur en eigenlijk wist ik niet zo goed hoe je tomatensaus moest maken. Inmiddels heb ik geleerd hoe makkelijk en goedkoop het is om zelf een tomatensaus te maken. Natuurlijk is een zelfgemaakte saus ook veel lekkerder en gezonder (geen E-nummers etc) dan kant-en-klaar sauzen. Nee, voor mij alleen nog maar dit recept en niet meer uit pak!

Mijn basisrecept voor tomatensaus vind je hier onder. Je kan zelf toevoegen wat je wilt, zoals ik in dit recept champignons en gorgonzola hebt toegevoegd. Andere opties zijn prei, aubergine, courgette, rode pesto noem maar op.

Benodigdheden voor 2 personen:
-        1 of 2 pakken verse ravioli

Voor de saus
-        1 blikje tomatenpuree
-        1 pak gepelde tomaten
-        1 teentje knoflook
-        1 ui
-        kruiden als tijm, oregano, basilicum

Extra toegevoegd
-        champignons
-        (een beetje) gorgonzola

Voor de garnering
-        1 pak trostomaten
-        olijfolie
-        zeezout

Zet een pan met kokend water op. Snijd de knoflook en ui en bak dit samen glazig. Voeg hierna de tomatenpuree en gepelde tomaten toe. Wanneer dit geheel aan de kook is, pureer de gepelde tomaten een beetje met je kookgerei. Bereid de ravioli zoals vermeld op de verpakking. Ondertussen bak je de champignons en eventuele andere groenten op in een andere pan. Voeg dit toe wanneer de saus aan het koken is. Als laatste na smaak kruiden toevoegen als tijm, oregano en basilicum. Eventueel wat zout en peper. Bij het opdienen gorgonzola over de saus heen doen.

Wanneer je nog tomaten uit de oven wilt maken kan je dit doen wanneer je de basis tomatensaus klaar hebt. Besprenkel de tomaten met wat olijfolie en zeezout en grill ze voor ongeveer 5/6 minuten op 180 graden.

Buon appetito!

11 opmerkingen:

  1. Dit ziet er echt heerlijk uit! Ik ben zelf niet zo'n fan van gorgonzola, maar als ik die weglaat is het vast nog lekker. Dankje voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er mmmmmmmmmmmm uit!!! :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeeeh, ziet er erg lekker uit!

    x fashialies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker! Ik schreef een aantal weken geleden een recept wat hierop lijkt. Ik gebruikte alleen geen champignons, maar spinazie. Dat was een erg lekkere toevoeging! Ook gebruikte ik tagliatella, omdat ik ravioli net teveel smaak vind hebben voor deze saus. Vooral als je tomatenpuree met een heel blok gorgonzola mengt, krijg je een heerlijke romige en volle saus en wil je daar niets extra's meer bij! Misschien een idee om te proberen.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nom nom nom! Zelfgemaakte saus is inderdaad veel lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm, dit ziet er echt heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen